Kehamilan Archive

Show Posts in

Pengalaman Puan Nusaybah Atasi Kejang Kaki Semasa Hamil

  Kejang kaki semasa hamil bukan perkara baru tetapi dia masalah yang kerap berlaku kepada semua wanita yang mengandung. Kalau rujuk kepada doktor cara atasi kejang kaki semasa hamil, doktor akan nasihatkan untuk ambil kalsium.     Kejang kaki semasa hamil biasanya berlaku pada trimester ke-2 dan

Pengalaman Cara Atasi Sembelit Semasa Hamil Elak Buasir

  Antara pengalaman ngeri yang saya tak nak ia berulang semula ialah sembelit semasa hamil. Dengan keadaan perut tengah sarat membesar, dalam masa yang sama sembelit pula. Tuhan saja yang tahu. Waktu itu memang cepat saja jari ini godek-godek google dalam smartphone cari cara atasi sembelit semasa

Cara Atasi HB Rendah Semasa Mengandung Terbukti Berkesan

  Antara masalah kesihatan semasa mengandung ialah bacaan Hb (hemoglobin) dalam darah rendah. Perkara ini sangat di ambil berat oleh doktor, setiap bulan mesti dipantau. Untuk atasi Hb rendah biasa doktor akan beri ubat. Tetapi sedar tak kalau ambil ubat doktor pun bacaan Hb masih pada bacaan

6 Vitamin Penting Untuk Ibu Mengandung Dan Bayi

  Tahniah buat ibu yang sedang mengandung pada trimester pertama. Perasaan bila ditakdirkan hamil terasa nikmat gembira sangat, terutama sekali yang mengandung kali pertama. Dah semestinya anda nak beri sesuatu yang terbaik untuk bayi pertama ni kan? Perkara paling penting anda perlu dapatkan ialah vitamin untuk ibu

12 Teknik Meneran Yang Betul Ketika Bersalin

  Topik simple hari ini yang KakCun nak kongsikan buat semua pembaca ialah teknik meneran yang betul ketika bersalin. Perasaan dalam menunggu hari buat semua ibu yang sedang mengandung buat kali pertama adalah nervous kan? Mana taknya, tak ada pengalaman kan.. Tak apa kalau tak ada pengalaman

6 Peranan Suami Disisi Isteri Ketika Dibilik Bersalin

  Rasa contraction di bilik bersalin amat menyakitkan hingga menyebabkan Kak Cun semasa bersalin tak dapat lagi nak mengawal diri. Mujurlah ada suami yang membantu berikan kata-kata semangat dan urut-urut sikit. Sekurang-kurangnya suami Kak Cun tahu betapa sakitnya ketika saat nak bersalin. Banyak peranan suami yang boleh dilakukan

Tip Kurangkan Gula Ketika Hamil Serta Risikonya

  Assalamualaikum dan salam sejahtera Syukur sangat buat ibu-ibu yang mengandung mempunyai anak yang sihat dalam kandungan mungkin juga bayi dalam perut sedang aktif menendang-nendang. Tetapi tak semua yang kita inginkan berjalan dengan lancar, ada ibu yang mengalami masalah ketika hamil. Jadi, tajuk fokus Kak Cun hari

5 Sebab Ibu Hamil Perlu Induce Ketika Bersalin

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Keinginan untuk bersalin secara normal dan mudah adalah kehendak hati semua ibu hamil termasuk Kak Cun. Sepanjang tempoh hamil Kak Cun memang menjaga kandungan dengan baik dengan mengamalkan vitamin prenatal dari jenama yang terbaik. Tetapi ‘induce’ ketika bersalin bukan lah pilihan semua orang..betul

Pengalaman Dan Tip Atasi Kaki Kejang Ketika Hamil

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Pengalaman Kak Cun sendiri semasa mengandung anak pertama sangat bermakna ada pahit ada manis, semua orang pun mesti macam itu. Dari pengalaman itu Kak Cun dapat juga ilmu baru untuk dikongsikan dengan semua orang. Topik ringkas hari ini yang Kak Cun ingin kongsikan